Burn-out werknemer, wie heeft er hulp nodig?

Werkgevers hebben wereldwijd ongekende middelen geïnvesteerd in de geestelijke gezondheid en het welzijn van hun werknemers. Met een burn-out die zijn hoogtepunt heeft bereikt, vragen leiders zich af of zij een verschil kunnen maken. Onderzoek door McKinsey suggereert van wel.

 

Wereldwijd geven vier op de vijf HR-directeuren aan dat mentale gezondheid en welzijn een topprioriteit is voor hun organisatie. Veel bedrijven bieden een groot aantal wellness voordelen aan zoals yoga, meditatie app abonnementen, welzijnsdagen, en trainingen over timemanagement en productiviteit. Naar schatting bieden negen op de tien organisaties over de hele wereld een of ander welzijnsprogramma aan.

 

Hoe lovenswaardig deze inspanningen ook zijn, onderzoekers bij McKinsey hebben geconstateerd dat veel werkgevers zich richten op interventies op individueel niveau die symptomen bestrijden in plaats van de oorzaken van burn-out bij werknemers weg te nemen. Door dit soort interventies te gebruiken overschatten werkgevers mogelijk de impact van hun welzijnsprogramma’s en secundaire arbeidsvoorwaarden en onderschatten zij de cruciale rol van de werkplek bij het terugdringen van burn-out en het ondersteunen van de geestelijke gezondheid en het welzijn van werknemers.

 

Uit onderzoek blijkt dat wanneer werknemers gevraagd wordt naar aspecten van hun baan die hun geestelijke gezondheid en welzijn ondermijnen, zij vaak het gevoel hebben altijd oproepbaar te zijn, ongelijk behandeld te worden, een onredelijke werkdruk te hebben, weinig autonomie te hebben en te weinig sociale steun in de organisatie te krijgen. Dit zijn geen uitdagingen die waarschijnlijk met welzijnsprogramma’s zullen worden verbeterd. Tientallen jaren van onderzoek suggereren dat interventies die zich alleen op individuen richten veel minder kans hebben om een duurzame impact te hebben op de gezondheid van werknemers dan systemische oplossingen, waaronder interventies op organisatieniveau.

 

Organisaties betalen een hoge prijs voor het niet aanpakken van werkplekfactoren die sterk correleren met burn-out, zoals toxisch gedrag. Bij een toxische werkomgeving ervaren werknemers interpersoonlijk gedrag dat ertoe leidt dat zij zich niet gewaardeerd, gekleineerd of onveilig voelen, zoals oneerlijke of vernederende behandeling, niet-inclusief gedrag, sabotage, moordende concurrentie, misbruik door management en onethisch gedrag van leiders of collega’s. Een groeiende hoeveelheid bewijsmateriaal, waaronder het onderzoek in dit McKinsey rapport, werpt een licht op hoe burn-out en de correlaties daarvan kunnen leiden tot kostbare organisatorische kwesties zoals verloop. Ongekende niveaus van personeelsverloop, een wereldwijd fenomeen dat we omschrijven als ‘The Great Attrition’, maken deze kosten meer zichtbaar. Verborgen kosten voor werkgevers zijn ook absenteïsme, lagere betrokkenheid en verminderde productiviteit.

 

Dat is een reden waarom Tremonte een compleet aanbod doet om zowel curatief in te grijpen bij werknemers met ernstige stress- of burn-outklachten maar daarnaast ook om de werkomstandigheden dusdanig aan te passen dat de toxische kenmerken plaatsmaken voor positieve krachten.

 

Wil je meer weten over wat Tremonte jouw organisatie kan bieden, neem dan contact met ons op via info@tremonte.nl of bel via 085-400 10 70. Bezoek ook de website www.tremonte.nl.

 

De link naar het volledige onderzoek: McKinsey insights


Drs. John Kreuze, partner bij Tremonte BV
Augustus 2022

Vraag onze brochure aan

Naam*
E-mail*

Ton van der Teems (1960)

Ton van der Teems was voormalig commercieel directeur bij meerdere B2B-organisaties. Sinds 2002 trainer en coach. Voor groepen & individuen, management & medewerkers.
Naast training & (executive) coaching is Ton gespecialiseerd in stressmanagement & burnout. Werkt daarbij volgens de CSR-methodiek.

De stijl van Ton kenmerkt zich als empathisch en gedreven. Mede vanuit zijn resultaatgerichte, stressvolle & dynamische werkervaring weet hij de juiste balans te brengen in teams & bij individuen. Daarbij de focus gericht op een duurzame ontwikkeling voor organisatie & medewerker.

Voor Tremonte is hij als senior coach en trainer inzetbaar.

Emmy Palli (1972)

Emmy is officemanager en coach in opleiding.
Door haar ervaring in de jeugdhulpverlening, het bedrijfsleven en meest recent het onderwijs is zij van allerlei markten thuis. Binnen het onderwijs was zij leerkracht, coördinator onderbouw en lid van het managementteam. Daarin hield zij zich bezig met het beleid, teamontwikkeling en de ouderraad.

Emmy is in haar office werk gestructureerd en efficiënt en draagt daarmee graag bij aan het grotere geheel. Denkt mee over en ondersteunt het beleid.
In haar werk met kinderen, jongeren en volwassenen, is zij geduldig, betrokken, altijd op zoek naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Haar focus ligt op de ontwikkeling en het groeien naar je potentieel. Haar kracht zit in de nuchterheid, positiviteit en haar gevoel voor humor.
Het glas is altijd halfvol.

Zij draagt met haar brede ervaring en kennis bij aan de verdere ontwikkeling van, en coaching bij, Tremonte.

Karel Ronday (1960)

Karel Rondaij is reumatoloog en voormalig medisch directeur van een groot opleidingsziekenhuis. ‘Als de witte jas in de bestuurskamer’ heeft hij zich ingezet de organisatie rondom de professionele zorg te verbeteren.
Het tot stand brengen van functionele relaties met patiënten, collega’s en een breed scala aan medewerkers rekent hij tot zijn een van zijn kerncompetenties.

Als reumatoloog met bestuurlijke ervaring kent hij het belang van het benaderen van de patiënt maar ook een organisatie vanuit de volledige context. Veel lichamelijke zorgvragen maar ook organisatievraagstukken kunnen beter niet alleen symptomatisch aangepakt worden.

Vanuit zijn brede interesse in wat mensen drijft volgde hij opleidingen tot mediator en op chronische stress gerichte CSR-coach. Zijn opgedane kennis en ervaring wil hij graag mede inzetten bij Tremonte.

Hilde Jessurun (1962)

Hilde is sinds 2006 (gecertificeerd) coach en counselor. Zij staat voor coaching met aandacht, warmte, en de juiste mix van uitdagen (prikkelen) en empathie. Maar ook in het durven doorpakken! In kleine stappen vooruit; dat is maatwerk en vereist moed en doorzettingsvermogen van de coach en coachee. Haar drive zit in het samen werken aan balans, energie en persoonlijke effectiviteit. Niet alles is maakbaar, des te mooier is het om “eruit te halen wat er nog wel is”.

Haar stijl omschrijft ze als pragmatisch en concreet. Het ervaringsgericht werken is een essentieel onderdeel in haar werk. Naast haar opleiding in coaching/counseling en A&O psychologie is Hilde geschoold in ACT (acceptance & commitment therapie) en werkt met de CSR-methode bij stress en burn out. Haar motto is; er zijn meer wegen naar Rome, dus meerdere methodieken worden door elkaar gebruikt waar nodig.
Naast individuele coaching geeft zij trainingen in het houden van balans en opbouwen van veerkracht (psychologische flexibiliteit) Dit in kader van preventie/verkorten van verzuim.
Voor Tremonte is zij als zelfstandig coach en trainer inzetbaar.

Luc van Niftrik (1997)

Heeft een passie voor het ontwikkelen van trainingen, het organiseren van evenementen en het verrijken van andermans leven. Na het gymnasium studeerde hij Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, gevolgd door een master Training & Development. Inmiddels ontwikkelt hij zelf trainingen die organisaties verder brengen en medewerkers helpen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Het meest geniet hij ervan nieuwe manieren te bedenken waarop mensen in organisaties floreren en plezier hebben in hun werk.

Hij is als junior consultant betrokken bij Tremonte. Persoonskenmerken zijn onder meer: analytisch, creatief, proactief en oplossingsgericht. Bovenal is Luc mensgericht.

Earnie Oudejans (1968)

Sinds het afronden van haar studie bedrijfskunde in Groningen heeft zij bij verschillende organisaties gewerkt aan het verbeteren van de manier van werken, zowel in de rol van (interne) organisatieadviseur, als van (interim-) manager.

Zij voelt zich thuis in verschillende sectoren: van overheid tot de zorg, van innovatieve productontwikkeling tot goede doelen.

Organisaties fascineren haar: ‘wat is de bedoeling, zit men op één lijn, wie doet nu eigenlijk wat, hoe werken teams samen’.

Haar kracht zit in de analyse, waarbij zij complexe vraagstukken kan terugbrengen tot heldere adviezen. Door haar manier van vraagstelling, het betrekken van de organisatie en manier van presentatie, lukt het haar goed om mensen in het verbeterproces mee te nemen.

Kristiaan bij de Vaate (1979)

Heeft vanuit zijn ervaring als psycholoog en mindfulnesstrainer zijn eigen praktijk voor coaching en psychosociale therapie opgebouwd. Stress- en burn-outcoaching is één van zijn specialisaties.
Zijn kennis en vaardigheden op het gebied van individuele begeleiding en therapie is in constante ontwikkeling, zo heeft hij zich de integratieve aanpak binnen psychotherapie eigen gemaakt en zich verdiept in methoden uit de klassieke & moderne hypnotherapie, cognitieve gedragstherapie en EMDR.

Zijn rustige en accepterende houding geeft mensen snel het vertrouwen om naar diepere lagen van een probleem te gaan waardoor er een snel en efficiënt proces mogelijk is.
Belangrijkste voor hem is om te zien hoe mensen hun eigen proces van verwerken en veranderen doormaken, zodat zij snel op eigen kracht weer verder kunnen.

Jolien Geursen (1951)

Het gedrag van mensen heeft haar altijd geboeid. Centraal in haar werk met mensen staat het (terug) vinden van de eigen autonomie en het ontdekken van nieuwe perspectieven. Haar coaching en therapie is erop gericht dat mensen de regie over hun leven en werken kunnen (her)vinden. Dit is een proces wat zij samen met de cliënt aangaat.

Zij heeft een ruime ervaring als zelfstandig psychosociaal coach en therapeut en zij is gespecialiseerd in coaching bij stress en burn-out en het hervinden van veerkracht.
Naast diverse coachopleidingen heeft zij een gedegen opleiding gehad in de Transactionele Analyse (TA) in het werkveld psychotherapie.

Voordat zij haar eigen praktijk startte heeft zij gewerkt als HR adviseur en interimmanager in diverse organisaties. Gedurende 10 jaar heeft zij een eigen zeezeilschool gehad.

Zij wil bij Tremonte haar kennis en ervaring breed inzetten.

Esther van den Brink (1977)

Heeft met ruim 20 jaar ervaring als leidinggevende in de financiële dienstverlening veel ervaring in het coachen en trainen van mensen. Persoonlijke groei en vitaliteit zijn belangrijke aandachtsgebieden in haar coaching en training. Door haar jarenlange ervaring met het coachen van teams binnen een corporate organisatie, weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om een basis van vertrouwen en bevlogenheid te creëren, om zo organisatiedoelen te kunnen behalen.

Na het volgen van de opleiding Intuïtief Coachen en ACT (Acceptance and Commitment Therapy) coacht zij mensen vanuit haar eigen coachpraktijk in het realiseren van meer psychologische flexibiliteit. Haar kracht is om zich te verbinden met mensen, van hieruit helpt zij mensen verder om te leven vanuit persoonlijke waarden.

Als zelfstandig coach en trainer werkt zij samen met Tremonte. Kenmerkend voor haar is haar energieke, doelgerichte en betrokken manier van werken.

Joke van IJzeren (1962)

Werkt al meer dan 20 jaar met veel plezier als organisatieadviseur, teamcoach en initiator van leiderschapsprogramma’s in het publieke domein. Dat doet ze bij zorginstellingen, gemeenten, veiligheidsregio’s, politie, brandweer en onderwijs. Ze werkt hier vooral aan persoonlijk leiderschap, gezonde teams en vitale organisaties op een interactieve manier.

Haar werkwijze kenmerkt zich door een verbindende en veranderkundige aanpak. Waarbij hart (bezieling), hard (doelen en meetbare resultaten) en zacht (de weerbarstige onderstroom) bij elkaar worden gebracht in één werkwijze. Hierdoor gaan teams beter samenwerken aan de beoogde doelen; met energie, eigenaarschap en effect. En zo vergroten organisaties ook hun verandervermogen en zijn ze wendbaar en ‘wakker’ om elke volgende uitdaging in de toekomst aan te gaan.

Joke werkt op een praktische, respectvolle, recht-door-zee manier, waarbij zij aangaat wat nodig is om de gewenste beweging te realiseren.